Skip to main content
bellen

Bellen helpt bij solliciteren

Met vooraf bellen, maak je de kans groter dat jouw sollicitatiebrief uit de stapel wordt gekozen. Bovendien kun je slimme vragen stellen om aanknopingspunten voor je brief en cv te vinden. Zo ga je te werk:

  • Bereid je voor. Lees de advertentie goed door, bestudeer de website en bekijk het LinkedIn-profiel van je gesprekspartner
  • Check of iemand uit je omgeving (of via LinkedIn) het bedrijf kent, zodat je vast informatie kunt inwinnen.
  • Bedenk een vraag voor de contactpersoon uit de advertentie, schrijf deze op. Je toont interesse en je hebt al persoonlijk contact, je vergroot hiermee je kansen.
    • Vraag niet naar zaken die al in de vacature vermeld staan, of die gemakkelijk op de website te vinden zijn.
    • Stel relevante vragen op een prettige manier waaruit blijkt dat je de essentie van de vacature kent.
    • Stel open vragen. Bijvoorbeeld: Wat is de reden van het ontstaan van de vacature, is het een nieuwe functie of gaat er iemand weg? Wat wil de organisatie met het invullen van de vacature? Wat vindt het bedrijf belangrijk? Wat wordt van de nieuwe werknemer verwacht? Wat vindt u de allerbelangrijkste eigenschap die de kandidaat moet hebben? Welke verantwoordelijkheden horen bij de functie? Welke ervaring is absoluut een vereiste (of een pré) voor de functie?
  • Bepaal welk gevoel je wilt oproepen in het telefoongesprek. Lees ook de tips van “eerste indruk”
  • Ga naar een rustige plek om te bellen zonder afleidingen
  • Bedenk welke voicemail je eventueel wilt achterlaten
  • Ben je zenuwachtig? Roep je kwaliteiten en flow op (zoals we geoefend hebben)
  • Adem uit voordat je begint te spreken
  • Ga staan en glimlach
  • Begin met een positieve vraag
    • Niet: “stoor ik?” (antwoord is “nee”)
    • Wel: “bel ik gelegen?” (antwoord is “ja”)
  • Stel niet teveel vragen en doe niet alsof je een checklist afwerkt. Liever één goede open vraag dan een hele serie simpele ja/nee vragen. Het moet wel een gesprek blijven en niet teveel tijd van de contactpersoon opeisen.
  • Luister goed en vraag door als iets je niet duidelijk is. Laat ook merken wanneer je iets begrijpt, vat af en toe de verkregen informatie samen. Check of je conclusie juist is. Wees bedacht op wedervragen. Begin niet elke zin met “Ik”. Zet de ander centraal
    • Niet: “Ik las in uw advertentie….”
    • Wel: “In uw advertentie schrijft u….”
  • In dit gesprek kun je ook laten doorschemeren wat je te bieden hebt. Zo krijgt je gesprekspartner al informatie over jou.
  • Enthousiasme is goed, overdrijf niet
  • Laat vooral de ander aan het woord
  • Onderdruk de neiging om al aan de volgende vraag te denken terwijl de ander nog aan het woord is
  • Sluit je gesprek krachtig af en bedank de gesprekspartner
    • “Hartelijk dank voor uw tijd [naam]. Is het handig als ik mijn sollicitatiebrief rechtstreeks naar u stuur?
    • Probeer ergens nog je eigen naam te noemen
  • Maak aantekeningen tijdens of meteen na het gesprek en maak voor jezelf na afloop van het gesprek een samenvatting. De verkregen informatie kun je goed verwerken in je sollicitatiebrief en je cv, zodat de inhoud aansluit bij de vacature en het bedrijf. Refereer in je brief ook aan het gesprek met de medewerker en noem daar relevante punten uit: ‘Ik begreep uit het telefonisch gesprek met de heer /mevrouw … dat…’.
  • Laat in de brief zien dat je goed geluisterd hebt.

Succes!

 

 

 

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn diensten

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.