Redenen om geen feedback te geven

In veel organisaties is het eerder gewoonte om te praten óver elkaar dan mét elkaar. Iemand aanspreken op gedrag blijkt erg moeilijk te zijn. Vaak stapelen ergernissen zich op en barst in een keer de bom. De collega krijgt een tirade en vaak heb je achteraf spijt van je uitbarsting. Het effect is meestal ook niet groot want de ander zal meteen in de verdediging schieten. Alweer een reden om die lastige feedback toch te geven.

Een tijdje geleden gaf ik een incompanytraining ‘Feedback geven en ontvangen’ bij een woningcorporatie in Gouda. En om het belang in te zien van een goede feedback, moest men eerst redenen bedenken waarom je geen feedback wilt geven.

 

Genoeg redenen om geen feedback te geven toch? Maar deze redenen zijn echt smoesjes om feedback geven uit de weg te gaan. Ze worden bijna allemaal ingegeven door angst. Angst voor het verstoren van de harmonie, angst voor een confrontatie, angst om niet aardig gevonden te worden en misschien wel angst om zelf kritiek te krijgen.

Ik heb er zelf ook last van. Ik gaf soms geen feedback omdat ik bang was voor de reactie van de ander. Dan laat je het maar zo. Maar het gevolg is dat ik me vervelend bleef voelen over de situatie. En dat was weer te merken in míjn gedrag.

De smoesjes kunnen we “omdenken” in redenen om wel feedback te geven:


Deze antwoorden kwamen spontaan uit de groep. We weten dit, maar waarom blijven we het dan toch zo lastig vinden om feedback te geven?

Ik denk dat het te maken heeft met de basisvoorwaarden voor feedback: veiligheid en vertrouwen. Alleen als je je veilig genoeg voelt, zul je feedback kunnen geven, zonder bang te zijn voor iets. In een veilig team hoef je je niet ongerust te maken of je na de feedback nog wel samen aan een project kunt werken. Veiligheid in een team zorgt ervoor dat je je geen zorgen maakt of je collega na de feedback achter je rug gaat klagen bij een ander. In veilige teams is feedback vanzelfsprekend en draagt het bij aan de professionele groei van zowel het team als de teamleden. In veilige teams wordt feedback en degene die het gebruikt, gewaardeerd.

Veiligheid is cruciaal voor teamwork. Meestal is men zich er niet van bewust dat het team niet zo veilig voelt. Als je het vraagt aan mensen, denken ze vaak van wel. “De sfeer is goed en we hebben wat voor elkaar over”. Maar dat betekent niet automatisch dat het een veilig team is. Hoe weet je nu of je team veilig is?


Als je alle vragen met “ja” hebt kunnen beantwoorden, voelt jouw team als veilig. Wanneer je drie of meer keer “nee” hebt geantwoord, dan is het goed om met je teamleden eens te kijken hoe jullie met feedback omgaan. Bespreek met elkaar wat de redenen zijn om het níet te geven. Ga dan met elkaar bespreken waarom het wél zou moeten. Ook op deze manier vergroot je de openheid in het team en dat komt de veiligheid ten goede.

Dit gebeurde ook in het team van de woningcorporatie in Gouda. Er ontstond een gevoel van openheid en vertrouwen en spontaan ging men elkaar feedback geven op situaties die zich eerder hadden voorgedaan. Met respect voor elkaar en met inachtneming van de aangereikte “gouden feedbackregels” (ik-ik-jij-wij).

En de reacties na afloop van de training waren veelzeggend:

 

Interessante training. Ik heb al eerder een feedbacktraining gehad maar heb nu toch weer een aantal nieuwe dingen geleerd.

Leuk zo met onze groep. Had echt het gevoel van veiligheid. Met een positief gevoel ga ik er vervolg aan geven.

Herkenbaar maar goed om weer te horen, fijne opfrisser. Dank voor de handige kaartjes.

Ik heb een positief en goed gevoel van deze ochtend.

Op een prettige en rustige manier en in goede harmonie worden waarheden verteld.

Nuttige training. Concreet gehoord wat te doen (en gelukkig geen rollenspellen)

Positieve ochtend, jammer dat het zo kort was. We hebben geleerd hoe we elkaar kunnen versterken.

Positief! Ons is persoonlijke en als groep een kapstok aangereikt.

 

 

Wil jij ook zo’n training voor jouw team? Neem contact met me op voor een afspraak. Dan bespreken we jouw specifieke wensen voor een training op maat.

Ga terug