Waarom een ander aanspreken best lastig is - VISA Skip to main content
Feedback geven

Waarom een ander aanspreken best lastig is

Herken je dit? “We praten bij ons in de organisatie meer óver elkaar dan mét elkaar.” Iemand aanspreken op gedrag blijkt best lastig te zijn. Maar als je iemand niet aanspreekt stapelen ergernissen zich op en barst een keer de bom. De collega krijgt een tirade en vaak heb je achteraf spijt van je uitbarsting. Het effect is meestal ook niet groot want de ander zal meteen in de verdediging schieten. Je komt niet verder.

Het onderwerp “elkaar aanspreken” komt altijd wel aan de orde tijdens teamcoaching. En ik start dan vaak met vragen waarom je een ander niet zou aanspreken (ofwel feedback zou geven).

 

En die redenen worden zo uit de mouw geschud! Maar helaas, deze redenen zijn echt smoesjes om een ander aan te spreken uit de weg te gaan. Ze worden bijna allemaal ingegeven door angst. Angst voor het verstoren van de harmonie, angst voor een confrontatie, angst om niet aardig gevonden te worden en misschien wel angst om zelf kritiek te krijgen.

Misschien heb je er zelf ook wel eens last van: Je ergert je aan het gedrag van een collega maar je zegt er niks van tegen die collega omdat je bang bent voor zijn of haar reactie. Dan laat je het maar zo. Maar het gevolg is dat je je vervelend blijft voelen over de situatie. En dat merk je dan vaak weer in jouw gedrag.

De smoesjes kunnen we “omdenken” in redenen om elkaar wel aan te spreken:

Het is goed om deze antwoorden door de mensen zelf te laten bedenken. Dan ontstaat er bewustwording. En ondanks dat we dit allemaal weten, blijft het lastig om elkaar aan te spreken. Hoe komt dat? Ik denk dat het te maken heeft met de basisvoorwaarden voor elkaar aanspreken: veiligheid en vertrouwen. Alleen als je je veilig genoeg voelt, zul je een ander aanspreken, zonder bang te zijn voor iets. In een veilig team hoef je je niet ongerust te maken of je na het aanspreken nog wel samen aan een project kunt werken. Veiligheid in een team zorgt ervoor dat je je geen zorgen maakt of je collega nadat je hem hebt aangesproken achter je rug gaat klagen bij een ander. In veilige teams is elkaar aanspreken vanzelfsprekend en draagt het bij aan de professionele groei van zowel het team als de teamleden. In veilige teams wordt elkaar aanspreken en degene die het gebruikt, gewaardeerd.

Veiligheid is cruciaal voor teamwork. Meestal is men zich er niet van bewust dat het team niet zo veilig voelt. Als je het vraagt aan mensen, denken ze vaak van wel. “De sfeer is goed en we hebben wat voor elkaar over”. Maar dat betekent niet automatisch dat het een veilig team is. Hoe weet je nu of je team veilig is?

Als je alle vragen met “ja” hebt kunnen beantwoorden, voelt jouw team als veilig. Wanneer je drie of meer keer “nee” hebt geantwoord, dan is het goed om met je teamleden eens te kijken hoe jullie omgaan met ‘elkaar aanspreken’.

Door bewust te bouwen aan veiligheid en vertrouwen in een team of op een afdeling, ontstaat er openheid en wordt elkaar aanspreken een vanzelfsprekendheid. Met respect voor elkaar en met inachtneming van de aangereikte “gouden aanspreekregels” (ik-ik-jij-wij).

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn coaching

de alliantie logo

Wil jij ook weten wat Marion te vertellen heeft?

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis nieuwe updates