Skip to main content

Ervaar hoe irritant verschillen in een team kunnen zijn

Dat we allemaal verschillend zijn, hoef ik je niet te vertellen. Je wil graag jezelf zijn. Ook als je moet samenwerken met collega’s. Maar soms stuit je op onbegrip en irritaties. Waar komen die vandaan? Wat kun je eraan doen?

Verschillen tussen mensen kunnen heel goed gemeten worden met het beproefde instrument MBTI®. Daarmee worden verschillen duidelijk op 4 gebieden. En met dit instrument kijk je verder dan naar gedrag. Het gaat erom hoe je bént, en dat is altijd goed!  In de trainingen “Teamkracht” die ik geef, krijg je zelfinzicht, inzicht in de ander en leer je hoe je de verschillen juist inzet om de teamprestatie te verbeteren.

Een voorbeeld

Een collega van mij zat laatst te werken met “oortjes” in. Ze luisterde blijkbaar naar haar eigen muziek. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me daaraan ergerde. Dt is toch niet sociaal? Ik stelde haar een vraag en ze hoorde me niet eens. Als je kijkt naar mijn MBTI-type heb ik een natuurlijke voorkeur voor Extraversion (E). Dit betekent dat ik mijn energie haal uit externe prikkels, ik krijg energie van interactie, ik spreek problemen het liefst door. Ik handel voordat ik denk, ben gericht op actie en stem vaak (onbewust) af op de omgeving. Maar niet iedereen zit zo in elkaar. De collega met die “oortjes” is echt wel een prater, maar zij haalt haar energie uit concentratie, reflectie, zaken overdenken. Zij denkt graag na voordat ze iets doet, houdt haar focus en stemt graag af op haar innerlijke wereld. Ze heeft een Introversion (I) voorkeur. We zijn in deze voorkeur dus tegengesteld aan elkaar. Dit snappen van elkaar leidt tot minder irritaties, meer begrip, meer positieve energie én een betere samenwerking.

Naast de verschillen in bovenstaand voorbeeld kun je als collega’s ook verschillen in de manier waarop je omgaat met informatie: ben je van de feiten en de details of meer van de grote lijnen, de samenhang en het eindplaatje voor ogen houden? En hoe neem je beslissingen? Zet je de voor- en nadelen op een rij en zoek je logische een objectieve criteria? Of ga je in eerste instantie voor de harmonie en wil je graag dat iedereen het eens is met elkaar? Tot slot is er nog het verschil tussen hoe je je leven/werk organiseert. Ben je van structuur, organisatie en checklisten? Hak je graag snel knopen door? Of hou je het liefst de opties open en neem je een beslissing op het allerlaatste moment?

Doe deze korte test:

Waar haal jij je energie vandaan?

In vergaderingen zie je bepaalde verschillen heel duidelijk. Kruis hieronder eens aan hoe jij doet. Herken je de ander ook?

Vergaderingen

Hoe stel jij je op bij vergaderingen?

A.    Ik luister naar de conversatie en draag eraan bij wanneer ik over mijn reactie nagedacht heb of mijn mening gevormd heb.

B.    In mijn enthousiasme om aan de discussie mee te doen, heb ik de neiging anderen te onderbreken.

 

Hoe lang ben je aan het woord?

A.    Ik spreek mijn ideeën graag uit naar gelang ze bij me opkomen, dus ik heb de neiging meer te spreken dan anderen.

B.    Ik heb niet zoveel tijd nodig, aangezien mijn bijdrage bondig is en goed overdacht.

 

Hoe benader je een brainstormsessie het liefst?

A.    Ik hoor graag van tevoren wat het onderwerp is, zodat ik met waardevolle bijdragen kan komen.

B.    Ik vind het fijn als iedereen ter plekke kan zeggen wat hij/zij denkt, waarbij mensen aanhaken op de ideeën van anderen.

 

Er zijn geen foute benaderingen. Maar de verschillen kunnen wel leiden tot onbegrip. Inzicht hierin helpt je om elkaar aan te vullen in plaats van last te hebben van verschillen.

Aan welk soort informatie besteed je aandacht?

Ook op het gebied van omgaan met informatie zijn er belangrijke verschillen tussen mensen, bijvoorbeeld in de manier van werken:

Manier van werken

Waar richt je je aandacht op als je iets nieuws doet?

A.    Ik kijk naar de huidige situatie en ervaringen uit het verleden om een idee te krijgen over wat zal werken.

B.    Ik richt me op mogelijkheden en verzin nieuwe en vernieuwende manieren om deze te bereiken.

 

Hoe reageer je als je een beproefd proces moet invoeren?

A.    Het feit dat het niet nieuw is, neemt voor mij de motivatie weg. Het is onzin om iets ouds in te voeren.

B.    Dat het in het verleden gewerkt heeft, motiveert me en geeft me het vertrouwen dat het nu ook zal werken.

 

Hoe los je een probleem op dat zich nog nooit eerder heeft voorgedaan?

A.    Dat is een uitdaging voor me, want de oplossing zal nieuw moeten zijn. Het geeft me energie om over mogelijke oplossingen te brainstormen.

B.     Ik ben nerveus over het succes van de oplossing en maak prototypes voordat ik er teveel tijd in stop.

 

Ook hier zijn geen foute antwoorden mogelijk. Maar je ziet wel hoe verschillend de benaderingen zijn.

Hoe ga jij om met kritiek?

De manier waarop mensen omgaan met kritiek, is ook heel verschillend. Hieronder een paar voorbeelden:

Kritiek

Hoe ga je met kritiek om?

A.    Ik kan het me persoonlijk aantrekken – kritiek op wat ik heb gedaan is automatisch ook kritiek op mij.

B.    Ik luister om te bepalen of de kritiek terecht is en als dit het geval is, probeer ik mijn prestaties te verbeteren.

 

Wanneer is het nodig om kritiek op anderen te geven?

A.    Als ze onder de maat presteren of als ze hun doelen niet hebben behaald.

B.    Als hun houding de goede orde verstoort, als ze geen respect voor anderen tonen of als ze het moreel van het team negatief beïnvloeden.

 

Wat vergroot je zelfvertrouwen?

A.    Als iemand voor wie ik respect heb (bijv. mijn baas of een expert op het gebied in kwestie) laat weten dat mijn resultaten uitstekend zijn.

B.    Als een oprecht persoon mij een compliment geeft voor mijn bijdrage aan een project en/of voor het feit dat ik het team heb geholpen iets te bereiken.

Hoe ga je het liefst om met de wereld om je heen?

Tot slot is er nog een belangrijk verschil als het gaat over hoe je het liefst omgaat met de wereld om je heen. Deze verschillen leiden helaas vaak tot irritaties. Maar hoe zou je uit die verschillen juist voordeel kunnen halen?

Projecten

Hoe werk je het liefst aan een project?

A.    Ik verdeel het werk het liefst in kleinere delen en stel tussentijdse doelen vast zodat ik mijn voortgang bij kan houden.

B.    Ik begin graag gewoon ergens en zie wel hoe het loopt. Teveel plannen belemmert mijn creativiteit.

 

Wanneer begin je eraan te werken?

A.    Dat hangt ervan af: als ik inspiratie heb. Ik vind het fijn om aan meerde projecten tegelijkertijd te werken en van het ene naar het andere project te switchen.

B.    Zo vroeg mogelijk zodat ik rustig door kan werken en weet dat ik aan het einde niet in tijdnood kom.

 

Hoe is de situatie als de deadline nadert?

A.    Het is behoorlijk hectisch als het einde nadert. Tegen het einde verzet ik het meeste werk.

B.    Redelijk relaxed, want ik vind het fijn om ruim voor de deadline klaar te zijn zodat ik na kan gaan of alles af is.

 

Zie je hoe anders een collega de situatie kan benaderen? Kan echt irritant zijn toch? Door deze korte test te doen, ontdek je al hoe verschillend jij en je collega kunnen zijn. Maar wil je nu echt meten hoe jij de dingen ziet en hoe je collega in elkaar zit? Bel of mail me voor een (gratis) oriënterend gesprek. Ik vertel je graag over de mogelijkheden om dit samen met je team op te pakken.

 

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn diensten

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.