Tips voor effectieve onboarding
Ongeveer vijf procent van de nieuwe medewerkers vertrekt direct na een teleurstellende eerste werkdag. In een tijd waarin de arbeidsmarkt strak gespannen is, is dit onaanvaardbaar en onnodig.Het gevolg? Het hele wervings- en selectieproces moet opnieuw worden opgestart, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Een goede onboarding vergroot de kans dat nieuwkomers blijven én snel productief worden. Laat nieuwe medewerkers dus niet zweven en geef ze een goede landing. Ik heb een paar praktische tips voor je op een rij gezet:
Warm welkom
Laat de nieuwe medewerker na het tekenen van het arbeidscontract een warm welkom thuis ontvangen, met een bloemetje en een persoonlijke welkomstkaart van collega’s. Het introductiegesprek op de eerste werkdag wordt alvast gepland en vindt plaats op een rustig moment, zodat de medewerker zich op zijn gemak kan voelen.
Voorbereiding voor de eerste werkdag
Zorg ervoor dat alle benodigde administratieve taken zijn afgerond voordat de nieuwe medewerker op zijn eerste dag arriveert. Dit omvat het regelen van benodigde documenten, laptop, telefoon, toegang tot systemen en het voorbereiden van de werkplek.
De eerste dag
Begin de dag met een hartelijk welkom en laat de nieuwe medewerker op een informele manier kennismaken met collega’s en de werkplek. Zorg ervoor dat de medewerker niet alleen hoeft te lunchen in de eerste dagen en plan bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch in. Maak persoonlijk kennis en geef uitleg over het onboardingprogramma.
Buddy
Wijs een ervaren collega aan als buddy om de nieuwe medewerker wegwijs te maken in de organisatie en meer te vertellen over de bedrijfscultuur. De buddy geeft praktische informatie over zaken zoals werk- en pauzetijden, ziekmeldingen, dresscode en functioneringsgesprekken.
Spreiding van informatie
Verdeel de informatie die de nieuwe medewerker moet absorberen over een aantal weken of maanden en controleer regelmatig of de informatie goed wordt begrepen. Begin met het delen van essentiële informatie en bewaar niet-urgente informatie voor latere momenten.
Manage verwachtingen
Bespreek duidelijk de verwachtingen voor de eerste periode. Bepaal samen de doelen. Voer regelmatig evaluatiegesprekken om te controleren hoe het gaat en om eventuele problemen aan te pakken. Blijf in contact met de nieuwe medewerker, zelfs nadat het formele onboardingproces is afgerond. Bied voortdurende ondersteuning, begeleiding en kansen voor groei en ontwikkeling.
Met een goed doordacht onboardingproces kunnen nieuwe medewerkers snel integreren en waardevolle bijdragen leveren aan de organisatie.