Skip to main content
als een baas

Leuk én effectief als leidinggevende

De perfecte leider is in staat om een leuke werkplek te creëren én te zorgen voor een omgeving waarin aan iedereen hoge eisen gesteld kunnen worden. Hoe doe je dat? Twee Amerikaanse adviseurs Jack Zenger en Joseph Folkman onderzochten gegevens van zestigduizend leiders en maakten enkele analyses. Ze schrijven erover in Harvard Business Review.

Tip 1.    Communiceer duidelijk de strategie en richting

Resultaat gedreven: Medewerkers moeten duidelijkheid hebben over welke kant de organisatie op gaat en de strategie die nodig is om daar te komen.
Sociaal gedreven: Als mensen niet meer weten wat er gebeurt, worden ze ontevreden. Leidinggevenden moeten duidelijk communiceren en een duidelijke richting geven.

Tip 2.    Inspireer en motiveer

Resultaat gedreven: Inspireren en motiveren is één van de belangrijkste kenmerken voor een leider die de medewerkers beweegt om alles te geven.
Sociaal gedreven: De meeste medewerkers willen een positief verschil maken. Wakker dit aan om ervoor te zorgen dat hij of zij dat ook doet.

Tip 3.    Stel hoge doelen

Resultaat gedreven: Hoge doelstellingen kunnen ervoor zorgen dat mensen boven zichzelf uitstijgen.
Sociaal gedreven: Als een team samen een doel behaalt dat eerder nog als onmogelijk werd beschouwd, ontstaat verbroedering.

Tip 4.    Straal vertrouwen uit

Resultaat gedreven: Alleen een leider die wordt vertrouwd kan hoge doelen stellen. Bij andere leidinggevende gaan medewerkers er sneller van uit dat ze gemanipuleerd worden.
Sociaal gedreven: Om vertrouwd te worden moet een leider ook bereid zijn om de opdrachten die hij of zij geeft, zelf uit te voeren.

Tip 5.    Laat anderen zich ontwikkelen

Resultaat gedreven: Als medewerkers zich kunnen ontwikkelen, betaalt dat zich op de lange termijn uit.
Sociaal gedreven: Het ontwikkelen van andere medewerkers zorgt ervoor dat medewerkers hun leider in een gunstiger licht zien.

Tip 6.    Laat jezelf coachen

Resultaat gedreven: Een leider moet open staan voor feedback. Staat hij of zij dat niet, dan komt die kritiek ook niet en ontstaan er problemen.
Sociaal gedreven: Leiders die vragen om feedback en daar werk van maken, worden meer gewaardeerd.

Bron: Nu.nl

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn diensten

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.