LEGO Serious Play is ‘de zakelijke toepassing’ van LEGO. Met deze methodiek bouwen mensen aan inzichten over bijvoorbeeld de strategie van hun organisatie, de identiteit van hun team of je eigen pitch. Kenmerkend voor deze toepassing is niet alleen de fun van het spelen met LEGO, maar vooral ook de betrokkenheid van deelnemers en de creativiteit die wordt vrijgemaakt.
Ontwikkeld door LEGO zelf
Een werkvorm waarin plezier, storytelling en visualisatie samenkomenLEGO Serious Play werd door LEGO zelf ontwikkeld, als strategische interventie voor organisaties. Met dezelfde materialen als waar kinderen mee spelen worden professionals aan het werk gezet om op een vernieuwende manier tot inzichten te komen over hun zakelijke uitdaging.
Kenmerkend voor de methodiek is dat het deelnemers uitdaagt om ‘te denken met hun handen’: het stimuleert de verbeeldingskracht. Een ander kenmerk is dat de methode activerend werkt: de inbreng van alle deelnemers is gelijk. Niet in de laatste plaats brengt LSP de nodige helderheid: het helpt om tot gedeelde inzichten te komen over lastige vraagstukken.
LEGO® SERIOUS PLAY is een werkvorm, waarin plezier, storytelling en visualisatie, in de vorm van metaforen, samenkomen. Dit zorgt voor het verkrijgen van (collectief) inzicht en vaak voor meerdere oplossingen, die ontstaan door het aanspreken van de verbeeldingskracht waarover ieder mens beschikt.