Skip to main content

Personal branding: waarom ze jou moeten kiezen voor die baan!

Wat maakt jou uniek? Wie dat van zichzelf weet, komt stukken beter over bij potentiële werkgevers. De fijne kneepjes van ‘personal branding’.

Niet alleen Coca-Cola is een merk, ook jíj bent een merk. Het is even wennen, maar zo is het wel. Althans, dat is het idee achter personal branding; ‘de manier waarop we onszelf marketen in de buitenwereld’. Maar dat doe ik helemaal niet, verzucht je misschien terwijl je dit leest. Ik leef gewoon mijn leven. Ik doe niet aan marketing. En ik ben al helemaal geen merk.

Tom Scholte, personal branding-trainer en co-auteur van het boek Personal brand.nl, is het in zekere zin met je eens. ‘Een merk, dat ben je niet, dat word je door anderen gevónden,’ zegt hij. Daarmee geeft Scholte meteen de essentie van personal branding aan: het gaat om wat anderen van je vinden. Ook jij bent een merk – alleen al omdat anderen nu eenmaal een mening over je hebben. Met goede personal branding verhoog je je relevantie, je waarde in de ogen van andere mensen en de kans op een baan.

Volgens Scholte is er nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar personal branding gedaan, maar denkt hij dat we onszelf pas succesvol als merk kunnen neerzetten als we weten wat onze sterke eigenschappen zijn. Alleen: hoe kom je daar achter?

4 tips voor personal branding

Vraag je omgeving naar je sterke punten

Het is namelijk vaak moeilijk die bij jezelf vast te stellen, zegt Tom Scholte. ‘Vraag daarom familie, vrienden en collega’s waarin je volgens hen goed bent. En waarom ze dat vinden.’ Doorvragen is daarbij belangrijk: ‘Dat je bijvoorbeeld aardig bent, is niet genoeg. Je wilt weten wat je extra’s zijn.’

Vertel continu waarmee je bezig bent

‘Wees daarbij concreet,’ adviseert Scholte. ‘Zeg niet: “met van alles”. En vertel in ieder geval de dingen waarvan je wilt dat anderen ze weten.’ Dat werkt alleen als je weet waarin je je wilt onderscheiden. Zo kan het voor een crècheleidster zin hebben te vertellen dat ze uitkijkt naar het weekend waarin haar neefjes komen logeren; dat versterkt haar ‘merk’ van zorgzaamheid. Een wijnhandelaar vertelt over zijn wijnreis door Hongarije, een tuinarchitecte over haar wandeling door de botanische tuinen in Bogor.

Maak gebruik van sociale media

Websites als Facebook, LinkedIn en Twitter zijn ideaal om in relatief korte tijd grote groepen mensen te vertellen wat je bezighoudt. Scholte: ‘Het aardige is dat updates op sociale media nooit als spam worden gezien: mensen kiezen er immers voor jou te volgen. Pas wel op dat je niet te veel over jezelf praat. Hanteer de 1-op-7-regel: op elke keer als je iets over jezelf vertel, reageer je zeven keer op de buitenwereld.’ Meld je aan bij groepen die actief zijn in het thema waarop je je wilt profileren, richt een eigen groep op binnen je vakgebied, meng je in discussies. Daardoor duikt je naam ook vaker op in zoekmachines. Scholte: ‘Bekijk ook regelmatig je eigen statusupdates. Welk beeld geven die van jou?’

Deel je positieve ervaringen

‘Heb je een presentatie gegeven die goed gevallen is, zet die dan op je website of post hem via social media,’ suggereert Scholte. Wees daarbij wel authentiek. Je eigen verhaal moet bij jou passen en het moet echt zijn, het moet geen verhaal zijn waarvan je hoopt dat het goed valt. Probeer daarentegen zo min mogelijk uit te weiden over de dingen die je niet wilt doen of waaraan je een hekel hebt, besluit Scholte: ‘Daarmee creëer je een negatief beeld van jezelf.’

Personal branding is makkelijker als je al een flinke staat van dienst hebt. Heb je nog maar weinig werkervaring op een bepaald terrein, bijvoorbeeld doordat je starter, overstapper of herintreder bent? Zo presenteer je je toch als een sterk merk:

  • Wees enthousiast. Jezelf vol passie presenteren op het gebied waarop je aan het werk wilt, maakt gebrek aan ervaring voor een groot deel goed.
  • Wees toekomstgericht. Vertel bijvoorbeeld niet dat je student bent of werkzoekend, maar presenteer jezelf als professional.
  • Wees kritisch. Stel je niet op als iemand die elke baan of opdracht aanneemt, maar ga bij jezelf na of je oprecht geïnteresseerd bent – en straal dat vervolgens uit.
  • Neem de tijd. Ook al wil je liefst morgen al aan de slag, het kost enkele maanden om een goed ‘merk’ op te bouwen.

(Bron: Coachfinder.nl)

Lees meer over Persoonlijke coaching & training

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn coaching

Logo Jumbo

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.