Skip to main content

Wat verandert er in jouw communicatiestijl in de Coronatijd?

De afgelopen weken is er een hele nieuwe manier van werken ontstaan. Misschien werk jij nu ook thuis. Niet omdat je er nu voor kiest, maar omdat het moet. Dat is voor de meesten toch een hele andere beleving. Via MS Teams, Skype of Zoom zitten we in vergaderingen waarin we moeten samenwerken, bespreken en beslissingen moeten nemen. Goede communicatie is belangrijker én moeilijker dan ooit!

Ook voor virtueel communiceren geldt: rekening houden met de verschillen tussen gesprekspartners vergroot de effectiviteit van je communicatie. Want lastig is nu dat het bij communicatie niet alleen gaat om wát je zegt, maar ook om hóe je dat doet. Om je communicatiestijl dus. Wijken communicatiestijlen te veel af van elkaar, dan praat je letterlijk langs elkaar heen. De boodschap komt niet over.

Om ook online goed over te komen, moet je in staat zijn om de communicatiestijl van de ander te herkennen. Aan dit inzicht in de ander gaat nog iets belangrijks vooraf, namelijk inzicht in jezelf en je eigen voorkeuren. Want alleen als je je bewust bent van je eigen voorkeuren, kun je de verschillen zien. Je houdt rekening met wat de ander prettig vindt, in plaats van dat je blind blijft zenden op de manier die jij gewend bent.

Concentreer je tijdens een online gesprek op:

  1. Benoemen van de feiten
  2. Schetsen van het einddoel
  3. Benoem voor- en nadelen
  4. Vraag gericht aan mensen wat ze ervan vinden

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn diensten

Logo alwel
Logo Jumbo

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.