Skip to main content

Welk communicatietype ben jij?

Of je nu praat of niet: je communiceert de hele dag. Communicatie heeft te maken met wat we zeggen, hoe we het zeggen, op welk moment we ervoor kiezen onze mond te houden, hoe we luisteren en op welk moment we daarmee ophouden. Op de vraag hoe we daar invloed op kunnen uitoefenen is geen gelijkluidend antwoord te geven. Het is namelijk voor iedereen anders! En dat is ook meteen de reden waarom er zoveel irritaties ontstaan.

Wanneer is communiceren effectief?
Communicatie is tweerichtingsverkeer, een uitwisseling. Spreken en luisteren zijn allebei even belangrijk. Herken jij één van de volgende situaties?

  1. Een medewerker gooit de memo’s van zijn baas na een vluchtige blik weg, omdat die zich toch altijd op dezelfde manier over dezelfde zaken druk maakt;
  2. De knop omzetten tijdens vergaderingen als iemand over zijn gebruikelijke stokpaardjes begint;
  3. Gesprekken waarin mensen alleen wachten tot de ander een pauze laat vallen, zodat ze zelf het woord kunnen nemen;
  4. De interactie tussen tieners en hun ouders: beide partijen weten precies wat de ander gaat zeggen en luisteren niet meer zodra die ander aan zijn vaste riedel begint.

In deze situaties wordt in theoretische zin gecommuniceerd maar is er zelden sprake van een echte dialoog. Bij mijn coaching en trainingen maak ik graag gebruik van de persoonlijkheidsvoorkeuren-theorie om aanknopingspunten te vinden waarmee we op een effectievere manier informatie kunnen geven aan anderen mensen. Op een dusdanige manier dat zij daar hun volle aandacht aan kunnen besteden. Die informatie kan er ook voor zorgen dat wij meer bereid zijn te luisteren.

De verschillende communicatietypes
Heb je wel eens stilgestaan bij de doelen die mensen hebben als ze communiceren? En hoe verschillend die kunnen zijn? Zie hieronder de verschillende communicatietypes. Welk type ben jij?

  1. De één wil met zijn communicatie tot de kern van de zaak komen, werkt graag op een efficiënte manier en wil geen tijd verspillen. Hij wil zijn taak tot een goed einde brengen.
  2. De ander heeft als communicatiedoel de ander met al zijn aandacht, energie en inzet te betrekken bij zijn ideeën en overtuigingen. Om zijn betoog kracht bij te zetten, maakt hij gebruik van analogieën, metaforen en van verhalen over wat hij zelf heeft meegemaakt.
  3. Weer een ander wil met zijn communicatie bereiken dat andere mensen inzicht krijgen in zijn interessante, complexe ideeën. Zijn onuitgesproken boodschap luidt: “Luister goed, ik heb hier wat interessante informatie voor je.”
  4. En als laatste is er degene die wil dat zijn communicatie persoonlijk en respectvol is. Hij wil andere mensen niet buitensluiten zodat de mensen die belangrijk voor hem zijn, kunnen geven wat hij nodig heeft.

Jouw eigen communicatie
Ik nodig je graag uit daarover in gesprek te gaan. Bel, whapp of mail me! 06 22 51 85 51 | m.muller@vaartinsamenwerken.nl

 

Een aantal van de organisaties die kozen voor mijn coaching

de alliantie logo
logo area

Wil jij een gratis abonnement op mijn tweemaandelijkse ‘Updates’?

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte van persoonlijke en teamontwikkeling. Afmelden kan altijd weer.