Jezelf en anderen begrijpen
Stel je eens voor dat je op je werk een workshop hebt gehad en vanaf dat moment een label krijgt met een kleur of een bepaalde benaming. Het ergste dat ik ooit gehoord heb is dat er drie types waren: de haai, de dolfijn en de karper. Dat wil je toch niet! De meeste mensen vinden het niet prettig om in een hokje geplaatst te worden. Dat is ook de opmerking die ik heel vaak krijg als ik de methode MBTI® inzet voor persoonlijke of teamontwikkeling. De bedoeling van de MBTI® is niet om stereotypen te maken of “mensen in een hokje te stoppen”, maar om mensen te helpen zichzelf en anderen te begrijpen op een eenvoudige, gemakkelijk te onthouden manier.
Een beeld om te begrijpen
Mensen zijn complex. Het kost vaak tijd om iemand echt te leren kennen en te begrijpen hoe die persoon dingen doet en waarom. Er zijn echter patronen in hoe mensen zich gedragen en wat hun motivaties zijn. Naarmate we onze vrienden en collega’s leren kennen, bouwen we na verloop van tijd vaak een idee op hoe we op elkaar lijken en hoe we verschillen.
De MBTI® is gewoon een andere manier om dat beeld op te bouwen en anderen beter te begrijpen. Elke persoon is een uniek individu, maar we delen bepaalde kenmerken. Jouw MBTI®-voorkeuren laten je zien dat je bepaalde dingen gemeen heeft met andere van hetzelfde MBTI-type. Ze benadrukken ook hoe je mogelijk anders bent dan anderen met een ander type dan het jouwe.
Vier kernaspecten van persoonlijkheid
Wat de MBTI-beoordeling niet doet, is jouw hele persoonlijkheid of identiteit beschrijven. In plaats daarvan richt het zich op vier kernaspecten van persoonlijkheid . Het is ook de moeite waard eraan te denken dat persoonlijkheid niet het enige is dat van invloed is op hoe we ons gedragen. We hebben bijvoorbeeld allemaal verschillende motivaties, ervaringen, waarden, hobby’s, vaardigheden en culturen die ons vormen.
Om het idee van ‘in een hokje zitten’ goed te kunnen ombuigen is het belangrijk dat je je MBTI®-type onderzoekt met een MBTI®-gecertificeerde coach.